در درس تاریخ شناسی رسیدیم به بحث "منشات و مکاتبات" که اتفاقا سوال کنکور امسال هم بود و همین جریانی که قراره تعریفش کنم هم باعث شد یادم بیاد و درست بزنم. نامه ها و مکاتبات جزو اسناد تاریخی به حساب می آیند و تقسیم بندیهایی هم دارند . از جمله تقسیم به مکاتبات سلطانی ومکاتبات دیوانی و یکی هم مکاتبات دوستانه است که بهش اخوانیات هم می گویند.البته به چند دلیل نمی شود اینها را با اسناد تاریخی یکی دانست.یکیش اینکه معمولا اصل نامه ها در دسترس نیست و همین هم عین تست کنکور 93 بود. آخرین بازمانده از نسل نامه نویسان در عصر ارتباطات الکترونیکی کلاس مورد خطاب طنزآمیز بغل دستیش قرار گرفت که این نامه های پرسوز و گدازی که شما به فلانی می نویسید جزو کدام دسته از مکاتبات قرار می گیرند؟ و دوم اینکه آیا اصل آن نامه ها موجودند و اگر هستند کجا تشریف دارند؟ فرمودند که به یقین جزو " حیثیت برها" تقسیم بندی می شوند.اصلشان هم اگر پاره نشده باشند در بایگانی مامان طرف محفوظ هستند برای روز مبادا.